آمادگی برای IELTS

مرداد ۲۰, ۱۳۹۷

آمادگی برای IELTS

آیا با تئوری های آماده سازی برای IELTS آشنا هستید؟
البته که آن تئوری قابل تاملی است که تابحال هم تایید نشده است. به شناسنامه اوباما فکر کنید. به زمانی که کره ماه توسط انسان قابل دسترسی شد بیندیشید. (اینکه اوباما واقعا اهل کجاست؟ و اینکه چرا بر روی کره ماه که هیچ بادی در آنجا نمی وزد پرچم افراشته شده است.) تئوری آماده سازی معمولا شاد و سرگرم کننده است. اگر دوستی داشته باشید که علاقمند به این موضوعات باشد احتمالا گفتگوی جذابی درمورد موضوع خواهید داشت و به این نتیجه خواهید رسید که دنیا چه جای اسرار آمیز و ترسناکی است.

اما تئوری آماده سازی درمورد IELTS زیاد هم مفرح نیست زیرا تئوری هایی هستند که افراد را به زحمت می اندازند. برای موفقیت در آزمون بسیاری از افراد ناامید و سردرگم را می بینیم که به اصطلاح در جستجوی روزنه نوری در تاریکی هستند.
سوال این است که آیا این تئوری ها واقعا درست هستند؟
اجازه دهید به ۳ مورد از تئوری های آماده سازی درمورد IELTS بپردازیم و ببینیم آیا سند و مدرکی وجود دارد که درست بودن این تئوری ها را اثبات کند؟

 

۱- غیرممکن است که در بخش writing بتوان نمره بالاتر از ۵/۶ کسب کرد.

آیا با وجود همه تلاشتان در writing آزمون IELTS نمره ۵/۶ گرفته اید؟ شواهد نشان می دهد که دیگران نیز همین نمره را گرفته اند؟ آیا ممتحنین آزمون مغرضانه عمل می کنند؟ آیا برگزارکنندگان IELTS شما را منبع مالی خود قرار داده اند؟ آیا اکثر داوطلبان بطور اتفاقی نمره writing در حد ۵/۶ می گیرند؟

هر کسی یادگیری زبان دوم خود را به اتمام نمی رساند. بسیاری پس از شکست شروعی دوباره دارند و بسیاری هم نیمه کاره آن را رها می کنند. کسانی که هنوز سردرگم هستند و راه را به درستی کشف نکرده اند دچار شکست و موفقیت های پی در پی می شوند. بعضی فقط در حد گفتگوی سطحی آن را می آموزند، برخی به زبان مسلط می شوند و عده ای نیز آن را به سطح پیشرفته می رسانند.

در مورد منحنی زنگوله ای چه می دانید؟
این نمودار مردم را در یک طیف قرار می دهد. تصور کنید که نمره IELTS از ۵/۴ تا ۹ بررسی شود. writing اکثر مردم حدود ۵/۶ است. مشکل اینجاست که اکثرا نیاز به نمره ۸ دارند و اختلاف نمره ۵/۶ تا ۸ قابل توجه است. رساندن نمره از ۵/۶ به ۸ شبیه این است که بخواهیم دو ۱۰۰ متر را از ۲۰ ثانیه به ۱۰ ثانیه کاهش زمان دهیم. مسلم است که نیاز به تمرین فوق العاده ای دارد.

 



 

برای انجام این کار قبل از هر چیز باید دایره واژگان خود را وسعت دهید. کسی که در writing نمره ۵/۶ می گیرد حدود ۱۰۰۰۰ کلمه می داند. اما آن یک سوم میزان کلماتی است که یک انگلیسی زبان تحصیل کرده می داند. بنابراین اگر می خواهید در writing آزمون IELTS نمره ۸ بگیرید باید حدود ۲۵۰۰۰ کلمه یاد بگیرید، بیش از ۲ برابر کلماتی که فردی با نمره ۵/۶ یادگرفته است.
علاوه بر این ساختارهای گرامری متفاوت هم تاثیر قابل توجهی در کسب نمره ۸ نسبت به ۵/۶ دارند. هنگامی که نمره ۸ حاصل می شود از ساختارهای گرامری پیچیده در نوشتن متن استفاده شده است در حالیکه کسی که نمره ۵/۶ می گیرد احتمالا خطاهای گرامری زیاد اما ساده ای داشته است، مثلا قرار دادن حرف “s” در انتهای اسامی جمع یکی از این خطاهاست.

به لحاظ ساختاری نیز writing که نمره ۸ گرفته است منطقی تر است و ارتباط خوبی بین بخش های آن دیده می شود. مثلا پاراگراف اول با مقدمه آغاز شده، در ادامه پاراگراف دوم آمده که به توضیح موضوعات اصلی می پردازد. در پاراگراف سوم نیز نتیجه گیری دیده می شود و این پاراگراف ها به خوبی با یکدیگر پیوسته هستند. چنین نوشته ای بدون زحمت خوانده خواهد شد، درست مانند یک مقاله خبری. اما نوشته ای که نمره ۵/۶ را گرفته است نوشته دلپذیری نبوده است.

ممتحنین IELTS جدول نمره دهی در اختیار دارند که بر اساس آن تصمیم می گیرند به نوشته شما چه نمره ای بدهند. شیوه نمره دادن آنها اختیاری یا بر اساس حدس و گمان شخصی نیست بلکه امتیازدهی در قالب چهارچوبی انجام می شود که در آن کلمات، گرامر و ساختارهایی که در نوشته شما بکار رفته است، سنجیده می شود و البته اینکه شما در رابطه با موضوع صحبت کرده اید یا از بحث خارج شده اید. در مورد هر یک از این موارد برخی معیارهای دیگر نیز سنجیده می شود بطور مثال استفاده از collocation ها در جملات.

آیا شما می توانید از collocation ها استفاده کنید؟ آیا می دانید منظور از آن چیست؟

Collocation ها نوعی از کلمات هستند که می توانید آنها را به نوعی یک ترکیب اسمی مستعار در نظر بگیرید. این عبارات در واقع ترکیب هایی هستند که انگلیسی ها همیشه از آنها استفاده می کنند. (برای مثال دو کلمه fast و quick هر دو معنای سریع می دهند اما هنگامی که بخواهیم با کلمه food استفاده کنیم fast را بکار می گیریم و می گوییم: fast food نه quick food)
به عبارت دیگر در writing که نمره ۵/۶ به آن اختصاص یافته صرفا کلمات انگلیسی بکار رفته اند اما writing با نمره ۸ نوشته ای طبیعی تر بوده و هنگامی که یک انگلیسی زبان آن را می خواند با یک متن نرمال روبرو می شود نه متنی که گوگل آن را ترجمه کرده است.

احتمالا تا اینجا این شیوه نمره دهی به writing غیرمنصفانه به نظر می رسد اما بهتر است از خود سوال کنید در مقایسه با یک شخص انگلیسی زبان چقدر خوب هستید؟ اگر شما در بخش writing نمره ۵/۶ کسب کرده اید یک شخص انگلیسی زبان بدون آمادگی قبلی احتمالا نمره ۵/۸ و با آمادگی نمره ۹ کسب خواهد کرد.

رسیدن به نمره ۸ از ۵/۶ واقعا ساده نیست و چالش بزرگی محسوب می شود. جزئیات ریز بسیار زیادی در زبان وجود دارد که می تواند تغییر در منظور و فهم را ایجاد کند و شما باید بدانید یادگیری کدامیک می تواند شما را به نمره ۸ نزدیک کند.

 

۲- گرفتن IELTS در کشوری که انگلیسی زبان نیست، ساده تر است.

بخش speaking آزمون IELTS کامپیوتری نبوده و مستقیما توسط انسان ها اجرا می شود. بله درست فهمیدید هنوز ربات هایی برای انجام این کار طراحی نشده اند. بنابراین در روز آزمون باید با یک شخص گفتگو داشته باشید. البته که می دانید انسان ها می توانند مغرضانه عمل کنند. مطالعات علمی بیشماری ثابت کرده اند که انسان ها ناخودآگاه در کارهای خود دچار غرض ورزی می شوند. آنها از روی شخصیت افراد، مدل، رنگ، اندازه مو، موهای فرفری، موهای لخت، موهای رنگ شده یا حتی طاس بودن افراد در مورد آنها قضاوت می کنند.

خب حالا اگر در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید باید چه کنید؟ قطعا در کشوری که انگلیسی زبان اول آن است رقابت برای موفقیت در آزمون IELTS حساس تر از کشورهای غیر انگلیسی زبان است. به همین دلیل است که می گوییم اخذ مدرک IELTS در کشوری که انگلیسی زبان نیست، ساده تر است.

در این کشورها نیز ممتحنین بر اساس همان چهارچوبی شما را قضاوت می کنند که در کشور انگلیس انجام می شود. بر طبق این چهارچوب مهارت شما در زمینه speaking نیز در چهار بخش کلمات، گرامر، تلفظ و روانی کلام شما سنجیده می شود.
اصلا مهم نیست که شما در کجای دنیا مشغول انجام آزمون IELTS هستید، معیارهای ارزشیابی آنها تفاوتی نخواهد داشت اما در بخش speaking نظر ممتحنین متفاوت است و وقتی در کشوری غیر انگلیسی زبان آزمون می دهید انتظار بالایی از شما نمی رود (در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان). پس با آگاهی از معیارهای سنجش speaking (4 موردی که پیشتر اشاره شد) با آرامش خود را برای این بخش آماده کنید.

 

۳- هنگام ثبت نام برای IELTS قسمت “other” را تیک بزنید تا متوجه نشوند برای قبولی در آزمون نیاز به چه نمره ای دارید.

این موضوع جدیدترین و جذاب ترین موردی است که اخیرا در موردش شنیده ایم نه بخاطر اینکه واقعا درست و باورپذیر باشد، البته ظاهرا کمی احمقانه به نظر می رسد. هنگامی که گزینه “other” را هنگام ثبت نام انتخاب می کنید ممتحن نمی داند شما مدرک IELTS را برای چه و با چه نمره ای می خواهید در نتیجه در امتیازدهی سخاوت بیشتری خواهد داشت. در واقع ممتحن هیچگاه پیگیری نخواهد کرد که مدرک را برای چه کاری می خواهید و صرفا برای تکمیل بانک اطلاعاتی خود این اطلاعات را از شما می گیرند.

البته چیزی که به نظر ما جای بررسی دارد این است که متاسفانه در آزمون IELTS هیچ گاه متوجه اشتباهات خود در قسمت writing یا speaking نخواهید شد. به نظر ما خوب است که مشخص شود اشتباه شما در قسمت writing چه بوده است؟ یا در speaking چه اشتباهاتی داشته اید؟ مطمئنا چنین پیشنهادی بسیار خوب است اما برای اجرایی شدن احتیاج به بالا رفتن هزینه آزمون است تا ممتحن وقت گذاشته و اشتباهات نوشتاری یا گفتاری شما را بازخورد دهد که به آن “feed back” (فیدبک) می گوییم. توصیه می شود در مسیر آمادگی برای آزمون همواره از فیدبک های متخصصان استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:

ارسال نظر