مزایای کاربرد ارتباطات رایانه-محور همزمان

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

مزایای کاربرد ارتباطات رایانه-محور همزمان  Synchronous Computer-Mediated Communication

 

در مقاله پیشین به معرفی کاربرد تکنولوژی در فرایند یادگیری زبان انگلیسی پرداخته شد و یکی از مهمترین ابزارهای موثر و تسهیل کننده در این فرایند،یعنی (ارتباطات رایانه-محور همزمان )، یا همان آموزش زبان در کلاسهای مجازی  که در آن زبان آموز با معلم و همچنین زبان آموزان دیگر در یک کلاس مجازی آنلاین در ارتباط مستقیم میباشند معرفی شد. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از مهمترین مزایای استفاده از این نوع محیط یادگیری زبان انگلیسی آشنا کنیم.

طبق پژوهش های انجام شده در این زمینه( یادگیری زبان توسط کامپیوتر)، استفاده از این شیوه( ارتباط رایانه-محور همزمان) میتواند بعنوان یک ابزار آموزشی نقش بسیار موثری در پیشرفت دانش زبانی و ارتباطی یادگیرندگان در زبان دوم داشته باشد

در اینجا به بررسی برخی از نتایج این پژوهشها میپردازیم:

  • ویژگی متن-محوری text-based( که بخشی از قابلیت های این ابزار است) باعث افزایش تمرکز یادگیرندگان بر روی فرم های زبانی(لغات و ساختارها) میشود که آنها را وادار به بررسی اشتباهات خود و درمرحله بعد به برطرف کردن اشتباهات و در نهایت به پیشرفت دانش زبانی آنها منجر میشود.

 

  • یکی از مشکلاتی که زبان آموزان در کلاسهای زبان همیشه با آن مواجه هستند خجالتی بودن آنها برای صحبت به زبان انگلیسی است. در کلاسهای مجازی، بر اساس پژوهش ها، این مشکل تا حد بسیار زیادی کم رنگ میشود. زیرا این ابزار فضایی را برای زبان آموزان فراهم میکند که آنها میتوانند در محیطی بسیار دوستانه و صمیمی با زبان آموزان دیگر و حتی با معلم خود در ارتباط باشند و بتوانند خود را به راحتی و بدون مانع در زبان دوم مطرح کنند.

 

  • مهمترین ویژگی استفاده از این شیوه در آموزش زبان انگلیسی تاثیر گزاری بسیار زیاد آن بر روی انگیزه و علاقمندی زبان آموزان به یادگیری زبان است. ارتباطات رایانه-محور همزمان، بعنوان ابزاری در پیشبرد فرایند یادگیری زبان آموزان، بعلت فراهم کردن محیطی واقعی برای استفاده واقعی از زبان میتواند باعث علاقمندی بیشتر وافزایش تمرکز و در نتیجه پیشرفت دانش زبانی یادگیرندگان شود.

 

  • یکی از مسایل بسیار مهمی که در کلاسهای زبان در اکثر موارد مورد بی توجهی قرار میگیرد توجه به نیازهای زبانی یادگیرندگان است. هر زبان آموز با توجه به سطح زبانی، سبک یادگیری، ویژگی های شخصیتی و …. دارای نیاز های زبانی متفاوتی است و برای یادگیری زبان هدف خاصی را دنبال میکند. استفاده از ابزار های ارتباط رایانه-محور همزمان در فرایند آموزش تمام این متغیرها را مورد توجه قرار میدهد و هر زبان آموز میتواند بر اساس نیازهای زبانی خود برنامه ای مجزا از زبان آموزان دیگر داشته باشد.

 

موارد ﺬکر شده تنها بخش بسیار کوچکی از مزایای استفاده از محیطهای مجازی آموزش زبان انگلیسی ( بر اساس پژوهشهای انجام شده) میباشد. مدرسان زبان باید دانش کافی را برای استفاده از این ابزارها کسب کنند که بتوانند به بهترین نحو و با استفاده از خلاقیت خود درفرایند آموزش از آنها بعنوان ابزارهایی در جهت تسهیل فرایند یادگیری زبان و بالابردن کیفیت آموزش بهره ببرند.

 

مطالب مرتبط: