موفقیت در writing آیلتس

یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳

بسیاری از دانشجویان در حال آموختن زبان انگلیسی میباشند زیرا در صدد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاههای انگلیسی زبان هستند و یا قصد اقامت در یکی از کشورهای بریتانیا یا آمریکا را دارند. برای این دانشجویان تنها راه برای رسیدن به این هدف کسب نمره آیلتس ۶٫۵- ۷ و یا حتی ۷٫۵ با توجه به دوره مورد نیاز خود  میباشد. بسیاری از افراد برای کسب نمره ۵٫۵ یا ۶ تلاش میکنند اما ناموفق هستند. اینطور بنظر میرسد که این افراد هرچقدر بیشتر هم که تلاش میکنند بازنمیتوانند به نتیجه دلخواه برسند. رسیدن از این نمره به ۶٫۵-۷ بنظر غیرممکن است. آنها بارها و بارها در آزمون شرکت میکنند وهزینه های زیادی در این مسیر میپردازند اما…….نتیجه ای ندارد. اگر شما نیز با چنین مشکلی روبرو شده اید لازم است از خود بپرسید: چراااااااااااااا؟ چرا هیچ پیشرفتی در من ایجاد نمیشود؟؟؟؟؟؟ انجام آزمونهای تمرینی زیاد و شرکت در آزمون های آیلتس  تمرین آزمونی مفیدی برای شماست اما….تضمینی برای بالاتربردن نمره شما نیست. شما نیاز به یک استراتژی جدید برای بهبود سطح نوشتاری خود دارید. در این بخش نکاتی را بیان خواهیم کرد که بتوانید از آنها برای بهبود نوشتار خود در بخش دوم آزمون آیلتس(جنرال و اکادمیک) استفاده کنید:

IELTS-Writing-Task-1

گام اول: آیا در حال پاسخگویی به سوال هستید؟

این سوال ممکن است غیر منطقی بنظر آید اما بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس به درستی به سوال پاسخ نمیدهند. اولین معیار برای آزمون گر برای سنجش داوطلب  “موفقیت درانجام کار” میباشد. این بدان معناست که ” آیا این داوطلب بطور کامل و دقیق به سوال پاسخ داده است؟”. پس لازم است که قبل از پاسخگویی  ابتدا دقیق به سوال فکر کنید وببینید چه چیزی از شما خواسته شده است قبل از این که شروع به نوشتن کنید. سوالات متنوعند وشما باید قادر به درک همه آنها باشید. پاسخگویی کلی به موضوع سوال فقط باعث از دست رفتن نمره شما میشود  اگر ندانید که سوال از شما چه میخواهد.

در اینجا چند نمونه از سوالات رایج را میتوانید مشاهده کنید:

۱٫سوال “تا چه حد موافقید؟”

در این نوع سوال به شما یک دیدگاه داده میشود و شما باید بگویید تا چه اندازه با آن موافقید. دقت کنید: ممکن است دو دیدگاه وجود داشته باشد  بنابراین  شما باید نظر خود را در هر دو مورد بیان کنید. به این مثال توجه کنید:

“جهانی شدن امکان تجارت و گسترش تکنولوژی را بین کشورها فراهم میکند اما از طرف دیگر این بدان معناست که سنتهای ملی و آداب و رسوم برای همیشه از بین میروند”.

تا چه حد با موارد بالا موافقید؟

پاسخ به این سوال با لیست کردن تمامی امتیازات و معایب جهانی شدن گمراه کننده است. در صورتیکه این کار را انجام دهید در واقع به سوال پاسخ نداده اید و این باعث از دست رفتن نمره در “موفقیت انجام کار” میشود. بایستی بگویید چقدر با آن موافقید. شما میتوانید کاملا موافق یا مخالف باشید یا اینکه با بخشی از آن موافق و با بخش دیگر مخالف باشید. البته در هر دو صورت باید دیدگاه خود و دلایل خود را ارایه دهید.

۲٫سوال”حل مساله” یا مباحثه

در این نوع سوال یک مساله مطرح میشود که از شما خواسته میشود که علت ها رابیان کنید و پیشنهاداتی برای حل آن ارایه دهید. بعنوان مثال:

امروزه آلودگی در شهرها یک مساله در حال رشد است. فکر میکنید علت چیست؟ چه راه حل هایی پیشنهاد میکنید؟

این سوال دارای دو بخش میباشد: علت ها و راه حل ها. شما باید در مورد هر دو نظر خود را شرح دهید. نوع زبانی که در پاسخگویی به این سوال بکار میبرید کاملا خاص است. برای بیان دلایل میتوانید بگویید:

“علت ها……” _ “توسط …. ایجاد میگردد”_ “منجر به…….میشود”_”در نتیجه ی……..”

راه حل ها اینگونه بیان میشوند:

“دولت یا مردم بایستی………”_”اگر مردم این کار را انجام دهند  آنگاه………….”_”با انجام این کار میتوانیم………..”

  1. سوال استدلالی

در این نوع سوال یک بیانیه دو وجهی بشما داده میشود و از شما خواسته میشود تا دیدگاه خود را در مورد آن ارایه دهید. یعنی شما باید بگویید که کدام وجه بهترین است و یا مزایا و معایب را شرح دهید. سعی کنید تعادل را در استدلال خود حفظ کنید. این بدان معناست که شما باید هر دو بعد مساله را در نظر بگیرید و در مورد هردو بطور مساوی بحث کنید. در انتها میتوانید نظر خود را ارایه دهید یا در هر پاراگراف آن را واضح بیان کنید. نمونه زیر را در نظر بگیرید:

“امروزه بسیاری از دانشجویان تصمیم میگیرند برای ادامه تحصیل به یک دانشگاه خارجی بروند. در حالیکه امتیازات زیادی در این کار وجود دارد اما معایبی نیز دارد. عمده ترین امتیازات و معایب تحصیل در خارج از کشور چیست؟”

شما میتوانید تعدادی از امتیازات ادامه تحصیل در خارج از کشور را لیست وار ارایه دهید  و سپس در پاراگراف بعد معایب را ذکر کنید. مثلا:

“یکی از امتیازات ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارجی  یادگیری یک زبان جدید است. اگرچه رساندن خود به سطح زبانی استاندارد مستلزم صرف زمان و هزینه های هنگفت است.”

این نوع سازماندهی مطالب مقاله شما را جالب تر میکند. به آن آزمون گر ضعیفی که باید صدها مقاله با موضوع یکسان را بصورت همزمان بخواند فکر کنید. یک ساختار جالبتر و متفاوت تر برای مقاله خود ارایه دهیدتا چند نمره بالاتر کسب کنید.

هنگامیکه سوال را بخوبی متوجه شدید  باید موضع خود را در مورد آن مشخص کنید و ایده های توسعه یافته ای را ارایه دهید. برای پاسخهای خود دلیل ذکر کنید و از مثال برای توضیح منظور وبسط ایده هایتان استفاده کنید. هر سوالی به شما میگوید که برای محکم کردن استدلالهای خود از شواهد و مثال استفاده کنید  اما داوطلبان اغلب این مساله را نادیده میگیرند. این مسیر مارا بخوبی به مرحله بعد هدایت میکند.

گام دوم: آیا مقاله شما معنادار است؟

معیار بعدی آزمون گر برای تعیین نمره مقاله “انسجام وهماهنگی” است.

“انسجام” یعنی تا چه اندازه مقاله تان منطقیست. آیا از پاراگراف استفاده کرده اید؟ آیا یک حرکت مستمر از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی وجود دارد؟ آیا ساماندهی اطلاعات در پاراگراف ها منطقی است؟ هر پاراگراف میبایست دارای یک جمله بیان موضوع باشد که موضوع پاراگراف را معرفی کند. جملات دیگر پاراگراف باید آن موضوع را بطور منطقی بسط دهند و نباید از آن موضوع پرت شوند.

“پیوستگی”مانند یک چسب عمل میکند و جملات را بیکدیگر میچسباند. از یک جمله به جمله بعد باید یک جریان سیال وجود داشته باشد. بنابراین شما باید از کلمات و عباراتی مانند” اگرچه”_”علاوه بر این”_”زیرا”_ “در نتیجه” و غیره استفاده کنید.

دقت کنید که زیاد از این عبارات استفاده نکنید زیرا نوشته شمارا غیر طبیعی جلوه میدهد.

“کلمات مرجع” از عناصر دیگری هستند که آزمون گر به آنها توجه میکند. اینها شامل کلماتی هستند که برای اشاره به کلمات قبل و یا بعد خود استفاده میشوند. در اینجا دو نمونه را مشاهده میکنید:

“در حالیکه آن دارای امتیازات روشنی میباشد  اما  واضح است که جهانی شدن همچنین مشکلاتی را بدنبال دارد.”

در اینجا “آن” به “جهانی شدن” ارجاع میشود.

مثال ۲:

“یکی از امتیازات ادامه تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان یادگیری یک زبان جدید میباشد. این مهارت برای دانشجویی که قصد کار یا اقامت در کشور خارجی را دارد بسیار حاﺋز اهمیت است”

در اینجا “این مهارت” به “تسلط بر یک زبان جدید” ارجاع میشود.

 

تاکنون نیمی از راه را پیموده ایم. دو گام بعدی شامل ابعادی هستند که بیش از حد معمول فکر شما را درگیر میکنند. اهمیت آنها به اندازه دو گام قبلیست.

گام سوم: آیا از دامنه لغات گسترده ای استفاده نموده اید؟

به منظور کسب نمره بالا در معیار “منبع لغوی”  لازم است از لغات متنوع بطور صحیح استفاده کنید. اینجا مرحله ایست که باید ساعات زیاد خواندن و نت برداری از کلمات جدید بکار بیاید.آزمون گر باید استفاده صحیح از مترادف ها و همنشین ها را بخوبی مشاهده کند.اگر در مورد یک زباله بازیافتی مینویسید  میتوانید به شکلهای مختلفی آنرا بازگو کنید؟

بازیافت کردن استفاده مجدد

احیا کردن  زباله مازاد دور ریختنی و ……

توجه داشته باشید که از ۵ روش گوناگون برای گفتن یک چیز استفاده نکنید  زیرا بسیار غیرطبیعی بنظر خواهد رسید. یک یا دو مورد کافیست.

چه روش دیگری میتوانید استفاده کنید تا دایره لغات شما را نشان دهد؟

شما میتوانیداز اشکال مختلف یک لغت برای نشان دادن انعطاف پذیری لغوی خود استفاده کنید.

و در آخر اینکه توجه داشته باشید هنگامیکه با یک لغت جدید برخورد میکنید به لغات قبل و بعد از آن نگاه کنید. اینکه چه لغات دیگری با این لغت جدید بکار رفته اند؟ اینها بسیار حاﺋز اهمیت هستند  زیرا اگر با اینها آشنایی نداشته باشید نمیتوانید از لغت جدید بطور صحیح استفاده کنید. در زبانشناسی به این “باهم آیی” گویند.

Collocation

مثلا اگر شما لغت “”را یاد میگیرید باید بدانید که با حرف اضافه “” بکار میرود.کاربرد صحیح این لغت و حرف اضافه ی آن بدین گونه است:

Excited about               

“He is excited about his job”.

مثال دیگر لغت “” است که صفتهای خاصی برای توصیف صحیح آن بکار میرود. ما میتوانیم بگوییم:

Wind

“A strong wind”

اما نه

” A big wind”

مطلب دیگری که باید در مورد کاربرد یک لغت جدید بدانیم این است که به این لغت چه “وندی” باید اضافه شود.

این بدان معنیست که آیا یک لغت……………میگیرد؟

‘Ing‘

مانند:

‘Look forward to doing sth’

یا باید………. بگیرد؟

‘To’

مانند:

‘We made preparations to visit the sights’

اگر همه این سوالات را در برخورد با یک لغت جدید از خودتان بپرسید پیشرفت چشمگیری در استفاده صحیح آن خواهید داشت. در نتیجه میتوانید آزمون گر را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهید.

در پایان …..

گام چهارم: “آیا تنوع گرامری داشته اید؟”

این مساله ای است که در اکثر دانشجویان ایجاد نگرانی کرده است. بمنظور بالا بردن نمره خود در معیار ” گستره و صحت گرامر”

توجه کنید که از گستره گرامری خوبی استفاده کنید. هنگامی که در حال نوشتن هستید و در پایان مقاله خود  بررسی کنید که از تعدادی از ساختارهای گرامری زیر استفاده کرده اید:

زمان ها: حال-گذشته (ساده-استمراری)  حال کامل گذشته کامل  آینده  آینده قطعی  مجهول  موصول جمله واره ها و غیره

 

البته این لیست نهایی نیست  اما اگر شما تعدادی از این ساختارها را بطور صحیح در مقاله خود بکار برید به آزمون گر این اطمینان را میدهید که شما قادر هستید که در نوشتار خود از ساختارهای پیچیده استفاده کنید.

پس شما میتوانید با بررسی دقیق هرکدام از این معیارها در بخش نوشتاری  به ارتقای خود بپردازید. امیدواریم که بتوانید با برداشتن گامهای بالا نمره آزمون آیلتس خود را بهبود بخشید. به یاد داشته باشید که: این کار یک شبه رخ نمیدهد بلکه مستلزم زمان است.

 

با آرزوی موفقیت برای شما

مطالب مرتبط: