نقش coherence & cohesion در رایتینگ آیلتس

یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶

نقش coherence & cohesion در رایتینگ آیلتس

منظور از ارتباط مطالب این است که فهمیدن ایده های نوشته شده در متن برای خواننده (ممتحن) امکان پذیر باشد و منظور از اتصال مطالب پیوند بین ایده ها با یکدیگر است و اینکه چطور مخاطب بتواند به سادگی آنها را دنبال کند. بنابراین اگر شما حدود نمره IELTS خود را می دانید و تمایل به بهبود آن دارید، این حدود نمره به شما نشان خواهد داد که در کدام قسمت ضعف دارید و در کدام قسمت نیاز به پیشرفت و بهبود کارتان وجود دارد.

 

  • نکته اولی که در جدول بالا هم در نمرات محدوده ۶ و هم ۷ آورده شده است اشاره به این موضوع دارد که ایده های متن باید واضح و مشخص باشند. تنها اختلاف در چگونگی روند بیان این ایده هاست. یعنی چطور ایده های خود را به یکدیگر متصل کرده و متن را ساماندهی می کنید. افرادی که نمره ۶ می گیرند این کار را به خوبی انجام می دهند اما کسانی که نمره ۷ دریافت می کنند از این لحاظ متنی استوار و قوی تر نوشته اند. بنابراین می توان گفت در مورد افرادی که نمره ۶ یا ۵/۶ کسب می کنند متن نوشته شده را بطور کلی می توان ادراک نمود اما در مورد افراد با نمره ۷ متن نوشته شده پیوستگی بیشتری دارد.
  • در نکته شماره ۲ به چگونگی پاراگراف بندی متن اشاره شده است. در writing افرادی که نمره ۶ کسب می کنند گاهی مطالب درون یک پاراگراف ارزشمند نیست و یا باید در پاراگراف دیگری نوشته شود. اما افرادی که نمره ۷ را بدست می آورند منطقی تر می توانند ایده های خود را بیان کنند. همواره تاکید می شود که قبل از شروع به نوشتن متن، در مورد ایده های خود تفکر داشته و آنها را دسته بندی کنید.
  • مورد سوم به ارتباط ایده ها مربوط می شود. همانطور که پیشتر اشاره شد افرادی که نمره ۶ بدست می آورند در ایجاد ارتباط بین ایده های خود دچار اشتباه می شوند و در مقابل افراد با نمره ۷ به زیبایی این ارتباط را ایجاد می کنند . افراد با نمره ۶ به دلیل نقص و مشکل فنی در نوشته خود نمره کمتری کسب می کنند. اما برقراری ارتباط بین داده ها چگونه ممکن است و چه خطاهای فنی ممکن است رخ دهد؟

برخی سوالات در مورد بکارگیری عباراتی چون “on the other hand” , “on the one hand” می باشد. بسیاری تصور می کنند این عبارات کلیشه ای هستند و آنها را بسیار ساده می پندارند. اولا دقیقا نمی توان این عبارات را کلیشه ای دانست- آنها نمونه خوبی از عبارتهایی هستند که برای ایجاد ارتباط بین ایده ها بکار می روند. مثال های دیگری از این گونه عبارات:

As a result, in spite of, although, despite, however, nevertheless, etc.

عبارتهای کلیشه ای، اغلب زیاد شنیده شده یا دیده شده اند و این طور به نظر می رسد که ایده ای که با چنین عباراتی همراه باشد منشا اصیلی ندارد. برای مثال “My wedding was the happiest day of my life.” اما تنها کسانی که به نظر می رسد نگران استفاده از عبارات کلیشه ای باشند، نویسنده ها هستند که انتظار می رود به روشی نوین و اصیل تر بنویسند. داوطلبان IELTS نگران سلایق ممتحن نباشند، تنها نیاز است ایده ها تا حد ممکن دقیق و شفاف انتقال داده شود. عباراتی مانند “On the other hand” طبیعی هستند و معمولا برای ارتباط بین ایده ها بکار می روند. ممتحن شکل نادرست بکارگیری این عبارات را دیده است (مثلا “Another hand”, “On other hand” یا زمانی که استفاده از این عبارات مناسب نیست از آنها استفاده شده است.) بنابراین در صورت لزوم از آنها استفاده نمایید.

برای ساختن یک دیوار استفاده از آجر و ملات، کلیشه ای به نظر نمی رسد. آنچه مورد نظر ممتحن می باشد این است که آیا آجرهای مناسبی در زمان درست انتخاب شده است و آیا ماهرانه و صحیح به هم متصل شده اند؟ به همین ترتیب نوشته شما نیز باید پابرجا و استوار باشد.

اجازه دهید به طور جزئی تری به استفاده های نادرست و غیرفنی از عبارت های ربطی نگاهی داشته باشیم. کسانی که نمره ۶ اخذ می کنند ممکن است استفاده از این عبارات را در متون مختلف دیده باشند، اما هنوز یاد نگرفته اند که چگونه به شکل صحیح از آنها استفاده کنند. بنابراین در آزمون کسانی که نمره حدود ۶ کسب می کنند معمولا شاهد این اشتباهات هستیم:

Despite of these problems, many people still choose to travel. On the other hand,
the number of international flights rises every year.

دو جمله بالا استفاده نادرست از عبارتهای ربطی را نشان می دهند. در جمله اول باید “Despite these problems” (بدون بکارگیری of) استفاده می شد و در جمله دوم نیز که نتیجه ای از جمله اول است باید گفته می شد: Because of this یا  As a result. بسیاری از مردم لیستی از کلمات و عبارات را یاد می گیرند و بدون فکر کردن و اینکه آیا مناسب هستند، آنها را در نوشته خود وارد می کنند. اغلب نمونه هایی مانند جملات زیر در آزمون دیده می شود:

This is nowhere more evident than…’;
This essay will provide evidence in support of this position;
This will be proven by analyzing…;
After analyzing the above it can be concluded that…;
Following the above examination…;
As the above shows / As the above essay explains’

اینها عبارتهای ساختگی و غیرفنی هستند و معمولا در هر جایی از نوشته نمی توانند وارد شوند. نوشته کسانی که به این طریق عمل می کنند مانند وسایلی است که از داخل یک جعبه بیرون آورده می شود و نیاز به مونتاژ دارد. علت بدست آوردن نمره ۷ یا بالاتر برای دیگران این است که زبان را به خوبی می شناسند.

  • نکته آخر در مورد کسانی که نمره حدود ۶ کسب می کنند، روش دیگر برای ارتباط دادن ایده ها، ارجاع دادن آنهاست. ارجاع دادن زمانی است که به ایده قبلی اشاره می شود. این کار را می توان با استفاده از ضمیرها یا واژه های مترادف انجام داد. در مورد افراد با نمره ۷ این کار به شکل مناسب صورت می گیرد در حالیکه افراد با نمره ۶ معمولا آن را دقیق انجام نمی دهند. به مثال های زیر نگاه کنید:

Travel can be expensive and dangerous. Despite being expensive and dangerous, many people still choose to travel. Because of them, the number of international flights rises every year.

به جای تکرار کلمات “expensive and dangerous” در جمله دوم، بهتر است از مترادف آنها استفاده کنیم:

 

Travel can be expensive and dangerous. Despite these problems, many people still choose to travel.

 

در جمله سوم ضمیر “them” به “people” اشاره دارد، اما باید به کل عبارت “many people travelling” اشاره داشته باشیم بنابراین به جای استفاده از “them” بهتر است “this” بکار رود و عبارت “because of this” صحیح است.

مطالب مرتبط:

ارسال نظر