چگونه در writing آزمون IELTS نمره ۷ کسب کنیم؟

یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶

چگونه در writing آزمون IELTS نمره ۷ کسب کنیم؟

تجربه نشان داده است که پس از نوشتن writing بررسی مجدد آن بسیاری از خطاهای رخ داده را آشکار خواهد کرد. بسیاری از دانش آموزان این کار را خود انجام می دهند که البته به این طریق روند پیشرفت آنها بسیار کند خواهد بود. بهترین شیوه برای انجام این کار استفاده از معلمان IELTS است که با تمامی قوانین آن آشنایی داشته و سریعتر شما را به سمت موفقیت هدایت می کنند.

دومین موردی که باید در نظر داشته باشید تا به سطح مورد نظر خود در آزمون IELTS برسید، آشنایی با نوع task خواسته شده در سوال است. اگر هدفتان رسیدن به نمره ۷ یا ۸ در آزمون writing است پیشنهاد می شود مدل هایی از نوشته هایی که مورد پسند ممتحن و معلمان IELTS است را بررسی کنید. برخی از این متون ممکن است طولانی به نظر برسند اما جای نگرانی نیست. لزومی ندارد که شما تا این حد بنویسید. تنها روی کلمات و ساختار جملات متمرکز شوید. برخی از اطلاعات موجود در writing دانشجویانی که نمره ۷ یا ۸ کسب می کنند، بسیار ارزشمند است و مورد توجه ممتحن قرار می گیرد.

در نهایت مطمئن شوید توانایی کافی در درک و شناخت جملات با ساختار پیچیده، عبارت های اسمی و انواع ساختارهای جمله را دارید. اطمینان حاصل کنید که کلمات لازم برای انجام task خواسته شده را می دانید (از طریق بررسی نمونه های مختلف writing). در پایان، لیستی از کلمات پرکاربرد در این آزمون را تهیه کرده و مترادف هایی برای هر یک فرا بگیرید.

اگر وقت کافی برای نکات بالا صرف کرده اید زمان آن فرا رسیده است تا اولین تمرین خود را آغاز کنید. نخستین کار، برنامه ریزی برای task خواسته شده است. در مورد بخش علمی task1 مهم است که داده های سوال را به خوبی و به طور دقیق آنالیز کرده و بدانید قرار است چه چیزی در مورد آن بنویسید، چطور می خواهید ایده های خود را گروه بندی کنید و در هر پاراگراف به چه بخشی از ایده ها اشاره خواهید کرد. در بخش عمومی task1 (نامه نگاری)، ابتدا مهم است بدانید نامه باید رسمی، غیر رسمی یا نیمه رسمی باشد. این موضوع مشخص می کند نامه نوشته شده باید از چه نوعی بوده و استفاده از چه نوع کلماتی برای شما مجاز است. به این ترتیب تصمیم خواهید گرفت چگونه نامه ای بنویسید و نتیجه آن چگونه باید باشد. تنها به نکات گفته شده در سوال دقت کنید و پاراگراف ها را سازمان دهی نمایید.

برای task2، هم در بخش علمی و هم بخش عمومی باید برنامه ریزی مشابهی صورت پذیرد اما ضروری است که برنامه ریزی درست انجام شود. برنامه ریزی ۳ مزیت دارد:

 

– کمک می کند تا بر روی زبان انگلیسی خود تمرکز کنید نه ایده هایی که در ذهن دارید.

– سرعت شما را در انجام task خواسته شده بالا می برد.

– میزان خطای کار شما را کاهش می دهد.

با تمرکز روی زبان انگلیسی ذهن شما بوسیله ایده ها و موضوع منحرف نمی شود. قبلا ایده های شما کشف و در برنامه گنجانده شده اند. یعنی از همه موضوعاتی که شما را از رسیدن به نمره ۷ یا ۸ باز می دارند، مانند تکرار کلمات و ساختارهای جملات، خارج شدن از موضوع بحث، نامتعادل بودن نوشته و … دور نگه داشته می شوید. برنامه ریزی سبب می شود ارتباط بین کلمات را حفظ کنید که در نتیجه ارتباط خوبی بین جملات برقرار می شود و سبک نوشته شما زیبا خواهد شد.

چنانچه به خوبی برنامه ریزی کرده باشید می توانید ایده های خود را به صورت جملات کاملی در برنامه قرار دهید. برنامه خوب مانند یک طرح یا چهارچوب کلی عمل می کند که تنها باید آن را با کلمات و جملات خود پر کنید. این بدان معناست که نیازی نیست نوشتن خود را متوقف ساخته و درباره موضوع فکر کنید. برنامه، ایده های مورد نیاز برای نوشتن را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در پایان اینکه برنامه ریزی میزان خطای شما را کاهش می دهد زیرا از ابتدا بر روی زبان نوشتاری متمرکز شده اید نه ایده هایی که باید نوشته شوند و همانطور که می نویسید از مطالب متن، موافقت یا مخالفت با آن و دیگر خطاهای احتمالی آگاه می شوید. البته در پایان و قبل از اینکه آزمون خود را تحویل ممتحن دهید writing خود را بررسی کرده تا احتمال هرگونه خطایی را به حداقل برسانید.

مطمئن شوید تمام جملاتی که می خواهید بنویسید در برنامه شما جایی داشته باشند. در زیر نمونه ای از برنامه ریزی انجام شده برای پاراگراف اول آورده شده است:

– اولین نکته اصلی را ذکر کنید.

– دلیل انتخاب آن به عنوان نکته اصلی را ذکر کنید.

– دلایل بیشتری ذکر کنید.

– مثال بزنید.

– دومین نکته اصلی را ذکر کنید.

– دلیل خود را مطرح کنید.

– دلایل بیشتری را اضافه کنید.

می توان این مثال را به کل متن تعمیم داد، ارتباط تمام کلمات را حفظ کنید و برای تمام ایده ها، کلمات و جملات را به هم متصل کنید. تقریبا با ۱۰۰ کلمه می توانید این کار را انجام دهید. سپس برای پاراگراف دوم هم این کار را تکرار کنید. با انتخاب مثالی دیگر کمی در آن تغییر ایجاد کنید. اکنون ۱۰۰ کلمه دیگر در پارگراف دوم دارید و تنها به ۸۰-۵۰ کلمه برای مقدمه و نتیجه گیری نیاز است. (بیش از ۳ جمله برای هر کدام استفاده نشود.)

اکنون متوجه شدید که چگونه یک برنامه قوی، task را برای شما انجام می دهد. بنابراین task خود را نوشته، آن را بررسی کرده و برای معلم خود ارسال کنید تا اشتباهات شما را مشخص کند. چنانچه معلم IELTS ندارید، یکی دو روز پس از انجام task به آن رجوع کرده و ببینید آیا می توانید اشتباهات خود را بیابید. این مسئله همواره در writing آزمون IELTS وجود دارد و احتیاج دارید بر روی آن تمرکز داشته باشید، بنابراین نیاز به یک استراتژی است که با آن مقابله کند.

بهترین استراتژی ممکن ایجاد یک “لیست ذهنی” از اشتباهاتی است که تاکنون مرتکب شده اید. چنانچه قبلا در مورد اشتباهی به شما تذکر داده شده باشد، در ذهنتان وجود دارد و احتمالا می توانید آن را تشخیص دهید. اگر معلم IELTS داشته باشید در مورد خطاها به شما تذکر خواهد داد و شما راحت تر می توانید آنها را تشخیص داده و هنگام نوشتن از آنها اجتناب کرده یا پس از نوشتن آنها را بررسی کنید. تعداد این اشتباهات که در لیست ذهن شما وجود دارد، زیاد نیست (چنانچه زیاد باشد هنوز برای کسب نمره ۷ یا ۸ آماده نیستید) شاید ۳ یا ۴ مورد باشد. باید بدانید بطور کلی اشتباهات مربوط به متن، کاربرد افعال، اسمهای مفرد و جمع، حروف اضافه و زمان افعال، املا و تلفظ واژه ها اشتباهات رایجی هستند که حتی در سطوح بالای نمرات هم دیده می شوند.

روی این موارد تمرکز کنید. بزودی به اشتباهات خود در مورد هر یک پی خواهید برد و به مرور زمان تعداد آنها کمتر خواهد شد تا سرانجام از بین خواهند رفت. البته توصیه می شود شخص دیگری بررسی writing شما را انجام دهد چون تقریبا غیرممکن است که شما بتوانید تمام خطاهای خود را بیابید.

 

 

مطالب مرتبط:

ارسال نظر