۵ نکته پیرامون سوالات تلفیقیspeaking آزمون تافل

شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

۵ نکته پیرامون سوالات تلفیقیspeaking آزمون تافل

سوالات تلفیقی بخش speaking در آزمون تافل ترسناک به نظر می رسند اما واقعیت این است که نکاتی در مورد آنها وجود دارد که اگر از آن آگاه باشید می توانید نمره کامل این قسمت را از آن خود کنید.

۴ سوال تلفیقی در speaking آزمون تافل وجود دارد. در تکلیف ۳ و ۵ لازم است تا پس از شنیدن یک گفتگو که در فضای باز انجام می شود، آن را خلاصه کنید. در تکلیف ۴ و ۶ نیز یک سخنرانی علمی را خواهید شنید و سپس باید آن را خلاصه کنید.

در جدول زیر بصورت خلاصه در مورد هر یک از taskها صحبت شده است:


 

دستورالعمل پاسخ به سوالتفسیر سوالویژگی سوالTask
۴۵ ثانیه فرصت دارید تا موضوع را بخوانید. در فایلی که می شنوید دانشجویان در مورد موضوع صحبت می کنند. شما باید توضیح دهید که موضوع چیست، دانشجویان چه نظری دارند و چرا نظر آنها اینچنین است؟گفتگوی مختصری است در مورد مسائل علمی که معمولا بین دو دانشجو صورت می گیرد.خلاصه کردن نظرTask 3
۴۵ ثانیه برای خواندن متن فرصت دارید. سپس خواهید شنید که اساتید در مورد همان موضوع چه اطلاعاتی می دهند. در پایان باید صحبت های اساتید را خلاصه کرده و ارتباط آن با موضوع را بیان کنید.متن کوتاهی همراه با یک سخنرانی در مورد یک موضوع علمی داده می شود.خواندن و خلاصه کردن سخنرانیTask 4
شما باید مشکل را بیان کنید و دو راه حل ارائه شده را به شکل خلاصه ذکر کنید. سپس توضیح دهید انتخاب کدام مناسب تر است و چرا؟یک فایل صوتی پخش خواهد شد و دو نفر که در محیطی باز قرار دارند، درمورد مشکلی گفتگو خواهند کرد. یکی از این افراد دو راه حل برای مشکل ارائه می دهد.خلاصه کردن مسئلهTask 5
باید نکات اصلی و جزئیات مربوطه را خلاصه نمایید.فایل صوتی از یک سخنرانی علمی پخش خواهد شد.خلاصه کردن سخنرانیTask 6



در زیر ۵ نکته در مورد این سوالات تلفیقی بیان می شود که می تواند بسیار سودمند باشد:

  • این سوالات همواره ساختار و نظم یکسانی را دنبال می کنند.

هرچند که محتوای سوالات متفاوت است اما task خواسته شده، نوع سوال و ساختار آنها یکسان است. دانستن این موضوع در تمرین های روزمره شما بسیار موثر است. یادگیری ساختار سوالات به شما کمک می کند تا در یادداشت های خود چگونگی پاسخ به سوالات را تمرین کنید.

  • یادداشت برداری کنید

باید یاد بگیرید هنگامی که مطلبی را می شنوید یادداشت برداری کنید تا در هنگام آماده شدن برای پاسخ یا در حال ارائه پاسخ از این یادداشت ها استفاده کنید. بنابراین به موضوعات اصلی و جزئیات به خوبی توجه کنید.

در task3 (خلاصه کردن نظرات) این آزمون تنها یک نفر شروع به صحبت می کند و ایده های خود را مطرح می کند. معمولا این فرد دو دلیل برای نظر خود بیان می کند. به آنها با دقت توجه کنید. بعلاوه نیازی نیست روی متن داده شده بیش از حد متمرکز شوید. تنها ۴۵ ثانیه فرصت دارید تا متن را بخوانید. تنها مرور مختصری روی متن داشته باشید تا موضوع اصلی متن را متوجه شوید و بدانید که گوینده در مورد چه مطلبی صحبت خواهد کرد. شما نباید متن موجود را خلاصه کنید بلکه باید عقاید گوینده در فایل صوتی که پخش خواهد شد را به شکل مختصر بازنویسی کنید.

در task5 گوینده در مورد یک مشکل صحبت می کند. موضوع اصلی گفتگو در واقع همین مشکلی است که یکی از گوینده ها در مورد آن صحبت می کند. گوینده دیگر دو راه حل برای مشکل پیشنهاد می کند. شما باید با دقت با این راه حل ها توجه کرده و آنها را بصورت خلاصه بنویسید.

در taskهای ۴ و ۶ به یک سخنرانی علمی (مثلا در مورد مرغ مگس خوار صحبت می شود) و سه موضوع اصلی که به آن مربوط هستند (مثلا رژیم غذایی آن، عادت ها و چگونگی رفتارهای آن) صحبت می شود. اینها موضوعات اصلی هستند. بعلاوه گوینده جزئیات یا مثالهایی در مورد هر یک ممکن است بیان کند. بنابراین دانستن اینکه task چه چیزی از شما می خواهد کمک می کند تا بدانید به چه چیزی توجه کنید و چه مطلبی را در خلاصه خود ذکر نمایید.

در task4 نیز پیش از شنیدن سخنرانی، متنی داده می شود که فرصت کمی برای مطالعه آن دارید. توجه کنید که این متن تنها شامل موضوعات اصلی سخنرانی است و شما نباید آن را خلاصه کنید. مطالبی که در خلاصه شما باید وجود داشته باشد، در سخنرانی شنیده خواهد شد.

  • از ساختارها استفاده کنید
StructureTask
گوینده نظر خود را درمورد موضوعی بیان می کند + دو دلیل برای آن ذکر می کند.Task3 : خلاصه کردن نظرات
موضوع سخنرانی با توجه به متن مشخص می شود.+ ابتدا سخنران موضوع را عنوان می کند.+ سپس در مورد آن صحبت می کند.+ نهایتا در مورد آن بحث می کند.Task4: خواندن و خلاصه کردن سخنرانی
ابتدا مشکل توسط گوینده مطرح می شود.+ سپس گوینده دو راه حل برای آن پیشنهاد می کند.+ در پایان دلیل خود برای انتخاب یکی از این راه حل ها را بیان می کند.Task5: خلاصه کردن مشکل
سخنران موضوعی علمی را مطرح می کند.+ در مورد آن صحبت می کند.+ در پایان روی آن بحث می کند.Task6: خلاصه کردن سخنرانی

 

  • از زمان خود برای آمادگی به پاسخ دادن نهایت استفاده را ببرید.

برای taskهای ۳ و ۴ تنها ۲۰ ثانیه فرصت دارید تا برای پاسخ دادن، برنامه ریزی کنید و برای taskهای ۵ و ۶ تنها ۳۰ ثانیه. به نظر نمی رسد که زمان زیادی در اختیار داشته باشید. این زمان تنها برای فهمیدن ساختار سوال کافی است. بنابراین از یادداشت های خود استفاده کرده و با رجوع به جدول بالا ایده های خود را بطور منظم سازماندهی کنید. فرصتی نیست تا تمام پاسخ را یادداشت کنید، بنابراین سعی نکنید این کار را انجام دهید زیرا نمی توانید آن را تمام کنید. این زمان بیشتر مناسب این است که یادداشت های خود را شماره گذاری کنید.

همانطور که اشاره شد در طی زمان آمادگی باید ایده های خود را شماره گذاری کنید. حتی بهتر است آنها را نامگذاری کنید (مثلا بخشی از یادداشت ها مربوط به ۱- نوع غذای یک جانور است. ۲- نوع زندگی آن ۳- ارتباط آن با سایر موجودات). به این ترتیب هنگام پاسخ دادن می توان به راحتی به یادداشت ها رجوع کرد و ایده های خود را واضح، دقیق و منسجم ارائه داد.

  • سازماندهی کردن ایده ها

هنگام صحبت کردن از کلماتی استفاده کنید که ایده های شما را از هم تفکیک کند. مثلا برای جدا کردن موضوع صحبت از اولین ایده خود از کلمه “firstly” استفاده کنید. برای مجزا کردن ایده اول از دوم کلماتی نظیر “next” یا “then” را بکار گیرید و برای تفکیک ایده دوم و سوم نیز از “finally” یا “lastly” می توان استفاده کرد. این کار کمک می کند تا همه چیز در ذهن شما مرتب پیش رود و شنونده نیز به راحتی صحبت های شما را دنبال کند.

بنابراین ساختار سوالات را بشناسید، با taskها آشنا شوید، خوب یادداشت برداری کنید و کلمات مناسب را در جملات سازمان یافته بکار بگیرید تا speaking خوبی انجام دهید.

مطالب مرتبط:

ارسال نظر